کد مطلب:188439 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:247

کیفر قتله ی امام و شهداء


آسمان بعد از شه دین گردش دیگر گرفت

بر كف از مریخ تیغ و از زحل خنجر گرفت



در مكافات شهیدان دیار كربلا

جان ناپاك یزید و قوم او یك سر گرفت



در سال 65 گروه توابین سلیمان و یارانش بالغ بر شش هزار جنگجو با سی هزار لشكر شامی به فرماندهی ابن زیاد جنگیده و آن پهن دشت را از خون پلید آن ناپاكان رنگین نمودند. با آن شجاعت و دلیری در برابر كثرت سپاه دشمن تاب مقاومت نیاورده وجوه شیعه و امرای لشكر شربت شهادت نوشیدند و بقیه عقب نشینی كردند.

در سال 66 مختار برای سومین مرتبه از زندان نجات یافت و با یارانش به نام خونخواهی حسین (علیه السلام) بر شهر بزرگ تاریخی كوفه و بصره مسلط گردید.

مختار اباعمره رئیس شهربانی را كه به قتله شناسائی داشت با هزار كارگر مأمور خرابی خانه های لشكر ابن زیاد كه به كربلا رفته بودند نمود. به یك چشم هم زدن



[ صفحه 34]



خانه هر یك را با بیل و كلنگ ویران می كرد و صاحب خانه را می كشت و مال و اموال را به عجمان تقسیم می كرد.

مختار لشكری به فرماندهی پسر مالك اشتر ابراهیم و یزید اسدی دلیر به مقابله ی پیكار ابن زیاد به موصل فرستاد - به رسیدن ابراهیم به جبهه ی جنگ - ابن حباب رئیس قبیله ی بنی سلیم با هزار تن جنگی از اردوی ابن زیاد جدا شد و به ابراهیم پیوست - قبایل ترك و فارس نیز به كمك ابراهیم شتافتند - ابراهیم با یك نقشه ی بی نظیر لشكر را به چند قسمت مأمور حمله نمود و خود با عده ای متوجه چادر ابن زیاد و دستگیری و كشتار او گردید - و چادرهای دشمن را در ظلمت شب آتش زدند و با شعار یا حسین... یا حسین... بر هشتاد و چهار هزار لشكر ابن زیاد غالب شدند - و پیروزمند با سرهای ابن زیاد و امرای لشكر اموی به كوفه بازگشتند - و مورد استقبال و تجلیل و چراغانی مرد و زن كوفه واقع شدند - مختار سر نحس ابن زیاد را با سی هزار دینار به مكه برای محمد حنیفه فرستاد - محمد بعد از سجده ی شكر سر او را به مدینه حضور امام سجاد (علیه السلام) فرستاد - امام سجاد (علیه السلام) سجده شكر و دعا درباره ی مختار و یارانش نمودند.



[ صفحه 35]